Merentas Masa Hidupku

Daisypath Happy Birthday tickers

Saturday 3 March 2012

Tentang "ayah"

Bismillahirrahmanirrahim...

Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya".. :')

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita...


# renung-renung kan #



6 comments:

  1. saja pon , ayah gua faha gua,, kadang gua tension ngn ayah gua buat keputusan terburu2..
    tapi lepas buat jer perkara tuh , baru gua taw.. rupa2nya bnyak hikmahnya.. 1 love my ayah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar akhi.. kadang2 kita rasa x selesa dgn apa yg ditegah atw dilarang oleh ibu bapa,, tapi hakikatnya mereka mahukan yg terbaik buat kita .. ^_^ .. sayang mereka,, DOA kan mereka..

      Delete
  2. my father never show his love..but i know he s really love me :) thank 4 sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama.. peringatan untuk saya juga.. TEGAS seorang ayah adalah kerana dia seorang pemimpin .. :)

      Delete
  3. bt0ol tuh jihah..ayah kita neh nmpak jaa xtunjuk syg tpy sbnarnya dlm haty tuh betapa dea syg kn kita neh..sbb tuh nak p mna p0wn kna habq hehe^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. redha Allah terletak pada redha ibu dan ayah .. ^^

      Delete

TAKDIR DAN REDHA

Bismillahirrahmanirrahim..   Bertemankan sebuah buku, aku berjalan sendirian di tepian pantai. Bayu angin petang itu terasa nyaman sekali. I...